Ett utkast från en utskiten vikarie

Hej världen!
 
Här har det ekat tomt nu ett bra tag, vilket är en väldigt passande liknelse till min hjärna. Den är tom och blank. Jag har gått och blivit definitionen av utskiten. Efter åtta veckor av konstant vikarierande inom omsorgen så kan jag inte understryka nog hur jävla utmattad jag är. När man åtar sig ett sommarjobb så förväntar man sig att åtminstone få njuta lite av sommaren. Ni vet, grillkvällar, vakna sommarnätter, bad på strand osv. Och trots att jag fått en, om än liten, beskärd del av detta så har det varit den där lilla grillkvällen då jag var tvungen att gå och lägga mig för jag skulle upp klockan sju dagen efter, eller den där sommarnatten jag fick avboka för jag blev inringd att jobba natt för tredje gången den veckan.
 
Jag är inte här för att kritisera min arbetsplats jag varit på. Det är en bra arbetsplats med duktig personal, fina brukare och bra rutiner. Men mina arbetstider har varit okristliga. Då man anställt på tok för lite vikarier, särskilt för nödfall, och då två av de tre grundvikarierna sjukskrivs stod jag där ensam på många pass och fick göra alldeles för många arbetsuppgifter för en person. Jag fick även ansvar för saker som de ordinarie skulle göra, vilket helt enkelt inte var sjysst.
 
Så jag är utarbetad, lite trasig (tro mig, Beatrice och Kev har fått hört sin beskärda del av gnäll den här sommaren). Men jag är glad. Jag ska ju trots allt bli sambo nästa tisdag, medverka i en ny uppsättning på teatern och flyga till Prag i övermorgon. Men ni måste förstå och tro mig när jag säger att den här sommaren inte kommer skrivas om i en biografi. Ingen kommer tala om sommaren 2014 som tiden då allt hände. För allt jag gjort i sommar är att överarbeta mig själv till ett stadie av total likgiltighet och samtidigt frustration. Och förhoppningsvis inte bränt mig för mycket för att kunna arbeta inom omsorgen igen. Det är trots allt ett fruktansvärt givande arbete som jag manar alla till att testa någon gång, för man växer enormt genom att finnas tillgänglig för människor som behöver en. Och trots att den andra sommaren jag spenderade på det här stället blev en total stressbomb så ångrar jag ändå inte det jag lärt mig om både människor och mig själv genom detta sommarjobb.
Dagbok | |
Upp